fredag, april 18

Manlig lycka?

Alltså, vad fan är det här för jävla reklam egentligen?
En känd hamburjerkedja promotar sitt trettioniokronors-hamburgermeal med texten "Kanske den enklaste definitionen av manlig lycka".

Ursäkta?
Ok, om jag fått det här rätt. Manlig lycka är en alldeles särskild sorts lycka. Den är specifik för bäraren, som i detta fallet är en man (en individ med kuk), och eventuellt är den också specifikt "manlig". Denna specifika, manliga lycka som enbart yttrar sig hos män, orsakas och definieras av - hamburgare.
Och det är då jag inte kan låta bli följdfrågor. Som tillexempel - vad är kvinnlig lycka? En stångkorv, om man får gå på skräpmatsföretagets redan utstakade linje? Eftersom det specifika hamburgermålet i fråga tydligen är ett uttryck av, eller ett medel för, något "manligt", är den då inte till för oss med fitta mellan benen? Behöver jag mer testosteron för att till fullo uppskatta, och, eventuellt förstå mig på, denna hamburgare? Eller måste jag söka mig till en ekvivalent tillverkad för östrogenstinna, kuklösa, och eventuellt "kvinnliga" individer?

Jag blir inte klok på könsspecifism. Speciellt inte när den är så här jävla obegriplig.
Men, det är klart.
Man måste ju vara "man" för att digga burgaren, så det krävs nog en kuk eller två för att se begripligheten i reklamen också.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Reklamen har tjänat sitt syfte genom att personer finner det mödan värt att diskutera den. Dålig reklam är sådan som inte ger upphov till några tankar eller känslor hos konsumenten.

Kul att se att du har blivit med en liten gosse. Senast jag surfade förbi här hade du just träffat den tatuerade gubben (fadern?) på någon kvarterskrog. Förresten har du någon utbildning eller karriär som du lagt på is? Du kan ju inte vara färdig tant med barn och fotoalbum redan vid vad är det - 27?

/Marcus, 25

deeped sa...

Sorry Marcus. Den har inte tjänat sitt syfte. Myten om att "all PR är bra PR" är bara en felaktig myt. Fråga Skandia med flera... Så nej, det där är dålig reklam. Idiotisk. Jag skäms för min bransch när jag ser såna här saker.