tisdag, november 4

Mjukisen

Fy fan vilken riktig praktmjukis jag är. Jag gråter till filmer oavbrutet. Nu senast för en stund sedan då jag såg Wall-E, fy fan vad bra den var. Igår var jag med pappa och sällskap på bio - fick barnledigt i några timmar medan Alexanders lillmoster kämpade för att hålla en mammasjuk Alexander glad. Vi såg iallafall "Låt den rätte komma in". Opåverkad av de fantastiska recensioner som den uppenbarligen skulle vara beströdd med måste jag säga att bortsett från den där riktigt svenska betongrealism-känslan med frånvarande föräldrar som fastnat i TV:n, och ensamma, mobbade barn som ensamma går hem i vintermörkret så tyckte jag om storyn. Men betongrealism, det är fan inte min grej. Jag älskar färg, storslagenhet och kommunikation. Jag blir så deprimerad av att se hur barn går och blir utsatta för än det ena, än det andra av riktiga jävla snorungar till klasskamrater samtidigt som de vuxna inte fattar, att barnen tar efter dem och att de kanske skulle ändra sina egna attityder, och framför allt - PRATA med sina barn.

Jag läste det i en gammal Linda Norrman-Skugge-krönika; hon blev lika förbannad som jag. Hon frågar sig själv - Var är föräldrarna? Varför vet ni inte vad era barn gör? Varför pratar ni inte med era barn? Varför hamnar elvaåringar aspackade i buskarna ute i förorten medan föräldrarna sitter och dricker i sina små jävla hålor? Varför DRICKER ni så mycket i närheten av era barn? Varför måste ni tvunget sitta och bli mer än salongsberusade på kombinerade barn/vuxenfester? Varför kan ni inte bara äta god mat och dricka läsk? Varför är er jävla äckliga skit-sprit med överallt i bilden? Och sen sitter ni och ser ner på mig för att jag tagit droger. Fy fan, halva Sverige är semesteralkisar och helgalkisar och ni sitter där och blir lulliga med era småbarn. Ni är fan PINSAMMA som inte ens kan umgås med folk utan att supa.

Det var inte ens det jag skulle skriva om, men mitt förakt bara steg och jag blir så förbannad när det gäller såna här grejer så jag kan fan kräkas.
Men se både Wall-E och "Låt den rätte komma in". Det är bra grejer. Trots allt.

1 kommentar:

peter:panopticon sa...

Dan! Läs boken "låt den rätte komma in", om du inte redan gjort det? den är triljontals bättre och mer stämningsfull än filmen (även om filmen var okej). jag trodde det inte, men den kom att bli en av de bästa böckerna jag läst!