torsdag, oktober 29

Communication for dummies

Idag var jag minsann och shoppade mig en tröja. Och en härlig laddning frukt, vi håller på att utvecklas till frukterianer här. Jag börjar komma tillbaka till livet igen efter metrotrexaten, cellgiftsfanskap. Anyway, jag insåg att det måste låta rätt roligt när jag och sonen kommunicerar. Tanten vid kyldisken som jag mötte på, var förstummad. Följande utspelar sig i betalakön:

- Mamma! Bocke bä! Mamma!
- Mmm du ska få banan, hjärtat. Betala först, sen får du banan.
- Bocke bä vroom! Vroom!
- Nej, jag ska inte ta bananen ifrån dig sen och den kommer inte få fötter och gå heller, jag lovar.
- Bocke bääääää! Eigooo!
- Mmm, jag vet, du tycker banan är det godaste som finns. Vi ska betala först bara. Ser du hur nära vi är kassan?
- Bocke bää vroom!
Tant: - Men snälla nån då, vad han pratar!
(alex tystnar och synar tanten)
Tant: - Vad heter du då lilla sockertopp? Vaaaa?
- Bocka bocka!
- Haha, han menar bubbisen. Men egentligen heter han alexander. Kan du vinka hej alexander? (är disträ som fan, plockar med varorna i korgen. Alex vinkar glatt och återgår sedan till mig)
- Bocka bocka! Diida gugga! Diida gugga! Vroom!
- Behöver du byta blöja älskling? Okej, vi får ta och fixa det. Vi betalar nu så tar vi skötrummet på vägen ut.
Tant: - ?!?!
- Yåda, bam! Yåda, bocka bocka, yåååda!
- Ja, vi ska skynda oss allt vi kan, du och jag ska springa till skötrummet sen. Vi springer jättefort, jag lovar.
- Mamma oj! Mamma yåda!
Tant: -??????? Hur sjutton förstår du allt han säger? Det är ju rena rotvälskan!

Jag förstår honom alldeles utmärkt, men sen ungås vi ju 24 timmar om dygnet också... För mig är allt det där superlogiskt. Sen finns det några ord och uttryck han använder som jag inte listat ut än.. Återkommer om dem!

Inga kommentarer: