söndag, juni 17

"Undergroundscenen" VS Beck

Vissa dagar förbannar jag det faktum att det är just vi kvinnor som måste vara gravida. Kan inte karlarna ta över, sådär varannan dag, så de får känna på vilka jävla wild fuckin' mood swings, återkommande illamåendeattacker, att spy upp allt man äter flera dagar i sträck, att vara konstant trött, konstant ha migrän och vara konstant gnällig, vilket inte är någotjag direkt strävar efter att uppnå. Vare sig som kvinna eller som människa. Det slår mig att det faktiskt finns en stor andel kvinnor därute som beter sig exakt så här, utan att vara gravida, vilket alltså gör det rent horribelt att tänka på hur de kvinnorna beter sig när de väl blir pollinerade. Jag börjar förstå på allvar vad det var som betecknade det "klassiskt kvinnliga beteendet" och jag vet vad det beror på. HORMONER. Herregud, de är starkare än Stridsvagnarna på västbanken och de kommer i massiv fart och slår omkull allting inuti en som heter logik, förnuft, energi, hela kitet, och tillråga på allt så blir man fet, vattenfylld, trött och GNÄLLIG? Det borde finnas någon form av gravidhydda för oss att bo i i 9 månader där vi kan sitta och äta våra äpplen (det enda jag vill äta at the moment) och slippa allt vad folk heter, för allvarligt talat; jag vill bara gräva ner mig, se på dåliga dokusåpor på TV och äta äpplen. I sex månader till. Hur jävla svårt ska det vara att ordna?

Under tiden jag sitter här och växer i alla riktningar sitter jag och läser DN på stan,
Länk: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=660982 där de fått fatt i fyra ljushuvuden som betecknas som "klubbmänniskor" att uttala sig om "undergroundscenen". Bland annat har de fått fatt i en herre vid namn Robert Fux som självutnämnt sig till "Sveriges enda anti-drag-dragqueen" (jag har sett honom dricka gratisbubbel på en massa tillställningar som han säkerligen tjatat sig till att gå på en gång i tiden, och tydligen har han en liten roll på parkteatern i sommar i uppsättningen av Fredrik Strage's "Fans", men för övrigt vete fan om jag skulle kalla honom "undergroundkunnig") en queerfeminist som driver något så oerhört spännande som "Klubb Idyll" (never fuckin' heard of it och om jag inte hört talas om det så inte fan är det underground. Punkt) samt det tyngsta namnet som DN fått fatt i, i sammanhanget, att ställa upp på den här mumbo-jumboförklädda prettooddyssén: Virlani Hallberg från Bastard. Dessutom har de fått herr Nathan Hamelberg som både skall vara engagerad i klubbliv och finfina ungdomsprojekt för invandrare att figurera på riggad utomhusbild, tagen i vad media nuförtiden benämner som "SoFo" vilket får mig att kräkas. Artikeln är benämnd "bortom lagom", och jag sitter och läser den här Roberts jävla floskler om den svenska "SCENEN" av idag, kryddad med någon form av socialakademiska ordval och djuplodande Kant-ismer kring sakernas "vara eller icke vara" och jag tänker HERREGUD, de måste ha en deprimerande tråkig och onyanserad skara sommarvikarier på DN i år, vad är det här för jävla mumbo-jumbo?

Har svensk Nöjesjournalistik bottnat så fatalt att de inte kan bättre än att söka rätt på fyra jävla representanter för JUST DET som är mediokert och urvattnat i Svenskt nöjesliv? För om artikelnamnet är "bortom Normal" då vill jag se lite mer än en så folkkär och mainstreamrepresentant än just "Bastard" på omslaget. Och Robert Fux kanske inte är medveten om det här, men att iklä sig i svarta plastpåsar, sminka sig och drapera sig i ett fisknät gör dig inte till vare sig underground eller "udda", oavsett hur många dryglånga och filosofiska I:smer du svänger dig med. Du ska ha något att säga också, bortsett från rödvinsfläckat småprat som får en att vilja sända honom tillbaka till Ölhallen där han hör hemma med resten av "SoFo"'s höginkomsttagande prettopoeter.

Nej, jag håller mig i bakgrunden vad gäller det här tramsandet. Och slår mig ned vid något så svenskt och tidstypiskt som en BECK-film medan jag ser tillbaka på det Gamla Livet, när det faktiskt Fanns något som hette Underground, och minns mina folkskygga fränder till arrangörer som inte så mycket som pep om sitt hårda arbete, och som inte sprang och uttalade sig i kvadrat hos pressen så fort ordet "underground" var på tapeten.

That's all for now, folks.

Inga kommentarer: