fredag, september 5

Förskola

Jag sitter och skall söka förskola för Alexander. Och nu sitter jag knivigt till. Naturligtvis måste jag gå och besöka var och en av de skolorna jag valt ut, men nu sitter jag här med världens fundering. Jag ser gärna till alternativ pedagogik och både waldorf och montessori tilltalar mig. Det negativa med Waldorf skulle i sådana fall vara "flumstämpeln", men tyngdpunkten på vegetarisk mat, och miljön barnen vistas i, är för viktig för att bortse ifrån för vår del. Och som sagt, MILJÖN.

Ta en titt på en av de skolor jag har möjlighet att söka för alexander: http://www.sabywaldorf.se
Kika på bilderna. Ser ni vilken fantastisk miljö för barnen att leka på? Ser ni, ungarna har ju för fan ett slott!
Ett annat mycket intressant ställe är montessoriförskolan kuben: http://hem.fyristorg.com/kuben/Webbplats/V%C3%A4lkommen.html - jag älskar hela idén med föräldrakooperativ och styrelseplats. Damnit! Jag måste dit och kolla på dom här ställena. Jag vill ha det bästa för alex och både waldorf och montessori tilltalar mig rent pedagogiskt.

Någon här som har erfarenhet av Waldorf / Montessori? Eller tvärtom? varför valde du en "vanlig" kommunal förskola för ditt barn? Åsikter, tack! :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Som fd. lärarstudent har jag läst lite om både Montessori och Waldorf, och Montessori verkar faktiskt ganska vettigt, definitivt vettigt för yngre barn i alla fall. Det är mycket "learning by doing", hellre att det tar lite längre tid för barnet att lära sig än att läraren ska mer eller mindre utföra arbetet åt eleven. Waldorfpedagogiken verkar dock väldigt underlig. Den är uppdelad i olika faser, (minns inte exakt men på ett ungefär) "Världen är skön" som är upp till sju år, då barn inte får överhuvudtaget lära sig färgen svart. Den finns inte. Allt är bara fantastiskt och underbart. Och först efter 14 års ålder kommer fasen "Världen är sann" då man berättar hur det verkligen ligger till. Nu är det ju väldigt hårdraget, men läs på ordentligt innan du skickar Alex till en Waldorfskola, jag skulle inte göra det... =) Men Montessori, jatack! Mycket utomhustid där också, förresten, oavsett väder. Det är bra.

Anonym sa...

Vilding går på en personalägd förskola som lär ut enligt Reggio Emilia
Riktigt vad det går ut på vet jag inte men det är lite som ur och skur..dom är ute mycket i naturen och har objekt om saker som finns där som maskar,fåglar
De målar mycket och får "leka" ut sina kreativa sidor och dom sopsorterar till vansinne..

Han har även gått på kommunalt "vanligt" dagis men det tyckte jag var mer "förvaring"

Montessori och Waldorf har jag ingen som helst koll på..


Tjing

Loo sa...

cian >> Jag har kikat på R&E jag också och tycker det verkar väldigt intressant-. Ännu en till listan att besöka! :)

Loo sa...

s> underbart med utbildade människor som vet saker! Ungefär samma uppfattning har min bästa väninna, som är lärare, om det du just skrev. Jag börjar luta lite jag också :)

Lenox sa...

Reggio Emiliafilosofin är INTE som ur och skur.

läs detta om du vill veta mer, för det är i ropet nu och det är en filosofi som handlar om förhållningssätt som jag tycker gagnar barnet i de flesta fal mer än något annat.

Lycka till!