tisdag, december 11

Svart

Möten med socialtjänsten & company idag;
Hur kan de sitta och skrika och gapa åt mig som om jag vore fem år gammal?
hur kan en socialsekreterare som ska föreställas vara "engagerad" i människor, sitta och säga att jag inte kommer att kunna försörja mitt barn för att föräldrapenningsansökan kommer vara försent inskickad vilket implicerar att jag inte är en lämplig mor, and that's that? hur kan man sitta och säga att "ja, när JAG skaffade barn, då var det så här att.. och JAG tycker PERSONLIGEN att..." och racka ner på mig och mitt liv? Hur kan tre socialsekreterare, en kurator och en barnmorska ha så mycket att säga om mig som person och min "lämplighet som vuxen" när de inte ens känner mig? Hur kan jag bli så knäckt, gång på gång, fast alla mina drogtester är negativa och jag inte sagt ett ord? Hur kan de behandla en så här? Hur kan det komma sig, att de personer som ska stötta mig och ha förståelse för mig och mina diagnoser, gett sig fan på att ta mig personligt, gett sig fan på att ta mitt barn?

Helt utan grund kommer det att bli en "barnavårdsutredning" på mig, berättade socialkärring SS. Detta eftersom hon anser att jag har en "riskgraviditet" och "inte uppför mig som en vuxen". När barnet är fött kommer man alltså att fortsätta terrorisera mig, göra utredningar på utredningar som de vill att jag ska knäcka under inom. För att kunna ta mitt barn ifrån mig.
Jag sa "jag är inte det minsta orolig för utgången på den utredningen. jag VET att jag är kapabel till det här". Hon sa att "Det är inte MÅNGA som blir föremål för såna här utredningar ska du veta" (skrämseltaktik, härligt, precis vad jag behöver) När jag diskuterade med kuratorn angående något, satt Sjöberg, helt öppet och gjorde ner mig tillsammans med den andra socialsekreteraren. Jag hörde henne säga "Du ser! Jag når inte fram! Hon är ju heeelt omööjlig".

Ja, jag gjorde mig omöjlig, detvillsäga, jag ifrågasatte hennes argument, för de är inte hållbara. Hon börjar dra paralleller till sin egen graviditet och talar om för mig att vad HON anser är, att med tanke på att jag inte fått klarhet i hur FAN jag ska skriva under en blankett till föräldraförsäkringen (de har ju satt mig i limbo, remember?) så betyder det att jag är en dålig mamma som inte vill mata mitt barn. Jag bör därmed fråntas vårdnaden. På vilket sätt är det professionellt agerande? På vilket sätt presenterar hon hållbara och logiska argument? är socialtjänsten enbart en stor skrämseltaktiserande vårdinstans som ska pressa ner folk och få dem att känna sig värdelösa?
Samtliga kärringar var skitförbannade. Ingen av dom ville gå med på att minska antalet provtillfällen fast jag inte testat positivt en enda gång under HELA min graviditet. ärligt talat, fast jag sa upprepade gånger, att "ni måste tagga ner lite och ge fan i att skälla ut mig. Jag har så mycket problem att ta tag i att jag inte vet var jag ska ta vägen snart" - så vänder de bara samtalet till att "JAHA MEN DÅ ERKÄNNER DU vilken usel mamma du kommer bli alltså!?".

Jag orkar inte mer.
Jag gick därifrån med magen full av ondska.
Och hem kom jag med hjärtat fullt av svart.

7 kommentarer:

T e s s i. sa...

Nää fy fan, du kommer bli (som du själv vet) en alldeles ypperligt bästaste mamman till lille A. Så det så. Fuck alla uppblåsta kärringar. Prutt på dem. Nu är mina hormoner jävligt uppretade.

Anonym sa...

Håll ut. Vi tror på dig!

Fejdan sa...

totalt panikslagen blir jag när jag läser. totalt.

Fanny sa...

Hemska människor. Hemska värld. Mycket ska man behöva stå ut med för att man har ett förflutet.

Anonym sa...

Nej, du har ju magen full av kärlek! Glöm inte bort det.

Them thats got shall get
Them thats not shall lose
So the Bible said and it still is news
Mama may have, papa may have
But God bless the child thats got his own
Thats got his own

Yes, the strong gets more
While the weak ones fade
Empty pockets dont ever make the grade
Mama may have, papa may have
But God bless the child thats got his own
Thats got his own

Money, you've got lots of friends
Crowding round the door
When you're gone, spending ends
They don't come no more
Rich relations give
Crust of bread and such
You can help yourself
But don't take too much
Mama may have, papa may have
But God bless the child that's got his own
That's got his own

Mama may have, papa may have
But God bless the child thats got his own
That's got his own
He just worry bout nothin'
Cause hes got his own

Anonym sa...

jag känner inte dig men följer din blogg och tror att du kommer bli en ypperlig mamma. Tyvärr måste man bevisa och bevisa.

Jag brukar försöka backa när det blir jobbiga situationer och ta ett andetag, le lite och säga, men hur tycker DU att jag ska lösa det här.
Ge den andra så mkt cred jag bara kan. När de känner sig bra så är de snälla mot mig och då blir mitt liv enkare. Även om det känns som att jag sviker mig själv lite. Men ibland måste man göra det nån timme, vecka, månad för att sen få bli lämnad ifred resten av tiden.


Nu har jag aldrig varit i din situation men ändå.

Jaja, hang in there!

Loo sa...

Tack alla ni som kommenterat. Det känns fint att någon läser och bryr sig.