lördag, september 30

Castles burning

Livet tycks handla om en sak: att älska. Och så fort jag fått vantarna på något som liknar kärlek har jag med intelligent omognad raserat hela skiten. Och om jag inte gjort det, så har mina föredetta gjort det. The point is: Kärlek är ett jävla helvete, En svulst som äter dig inifrån oavsett om du är fri att älska alla du vill, oavsett om du är polygam, subkulturssexuell eller gift. Det finns där, det går så djupt i varje människa. Det finns alltid en chans att bygga och rasera.


Och när du vet, att den människa som rotat sig som djupast i dig, har mer makt över dig än din egen mor, med en fingervisning sänker han ner dig i helvetet. Med en blick skickar han dig till himlen. Och det är som en drog, den känslomässiga berg-och-dalbana du åker med tar dig genom djupa dalar, genom himlastormande, hisnande kurvor. Och du älskar att plåga dig själv, du älskar att hamna i helvetet för att sekunden senare sväva på lätta moln. Du vet inte vem du blivit när du tar till metod efter metod för att ursäkta ditt eget beteende.

Kärlek är att vilja så mycket att instinkten tar över. En chans och du tar den. Kärlek är att låta tystnaden vila mellan varma ord. Kärlek är att längta bort. Kärlek är att förlora sig själv en stund. Kärlek är ett rent jävla helvete och det finns ingenting du kan göra för att ändra på det. Du kan dricka bort den, knarka ner den, missbruka den och bruka den. Du kan älska självaste kärleken, du kan älska dig själv men aldrig så mycket som någon annan.

Och i mitt liv har jag bekämpat den, samtidigt som jag varit beroende av den. Jag knarkade bort bägge mina förhållanden utan att veta om det. Efter det sålde jag min själ, min kropp och min integritet för billiga pengar och jag trodde jag hade sålt hela mig. Tills någonting uppenbarade sig framför mig.

För:

"Money can't buy it... baby
Sex can't buy it... baby
Drugs can't buy it... baby
You can't buy it... baby

I believe that love alone might do these things for you
I believe in love alone yeah yeah

Take the power to set you free
Kick down the door and throw away the key
Give up your needs...
Your poisoned seeds
Find yourself elected to a different kind of creed

I believe that love alone might do these things for you
I believe that love alone might do these things for you
I believe in the power of creation
I believe in the good vibration
I believe in love alone yeah yeah

Won't somebody tell me what we're coming to
It might take forever till we watch those dreams come true
All the money in the world won't buy you peace of mind
You can have it all but you still won't be satisfied"


Och i mitt liv, mitt invecklade berg-och-dalbaneliv, där jag är för smart och vältalig för att kunna stämplas som en riktig addict, det liv jag gett mig fan på att leva, där människor kommer och går som i ett hjul av smärta, där jag skrattar, ler och lever, där jag gråter på badrumsgolv klockan tre på natten för att jag inte kan sova. Där hjärtat talar i tystnad. Där det inte finns rim eller reson, där det inte finns utrymme för annat än reflektion. I det livet hör jag inte hemma längre.

Tror jag.

1 kommentar:

Anonym sa...

...please where can I buy a unicorn?