onsdag, januari 3

Emotionally retarded, egoistical pricks who fucks with your head


Två kvinnor sitter intill mig på tunnelbanan och pratar. Först är jag för upptagen med att lyssna på Matthew Dekay i min Ipod, men i glappet mellan låtarna hinner jag uppfatta några ord, så jag sänker, och tjuvlyssnar. Den ena kvinnan, lite äldre, i fyrtioårsåldern, ni vet, den där sortens kvinna som man brukar referera till har "åldrats med värdighet" tilltalar sin något mindre attraktiva väninna, som mest ser trött ut med stora påsar under ögonen och matkassar från billig matvarukedja:

"Jo, och jag sa till honom att då blir det inget mer sex.."
"Det är ju inte mer än rätt.."
"Nej, om han tänker komma hem i det där skicket, jag menar, jag har fött honom två barn. TVÅ barn!"
"Det är så typiskt män. När min Ola började gå ut med jobbet stup i ett..man fattar ju att det är något på gång"
"Det är den där spriten. Jag säger det. Utan spriten så vore förhållandet perfekt, men..."
"Ja, den fördärvar allting. Du vet Anna? Som var gift med den där..."
"Ja"
"Samma sak. Ett tu tre, så börjar dom supa. Och det är alltid jobbet..om man hade vetat det från början så man hade kunnat hålla honom kort..men det börjar ju alltid i liten skala"
"Harald som alltid var så nykter"
"Det är ju just det. Det är som om djävulen flyger i honom. Sådana där saker hade han aldrig kommit på på egen hand..det är spriten som sätter alla griller i huvudet på honom. Se bara på alla otrogna män!"
"Fulla allihop!"
"Exakt!"

Och jag tänker, herregud kvinna, du vet så lite om mannen du är gift med så det är inte klokt. Eller så vet du, men du kan inte erkänna för dig själv, att det ÄR INTE SPRITEN som förvandlar ditt förhållande till ett helvete, det är DU OCH HAN. Och jag tänker i mitt stilla sinne att jag har mött många otrogna män i mitt liv, och både när de varit otrogna med mig, och mot mig, så har de varit spik nyktra. För att i nästa sekund gå hem till sina fruar och samvetslöst somna vid deras sida. Det är lätt att få för sig att män inte är något annat än emotionally retarded, egoistical pricks who fucks with your head, som hon så vackert säger, Lulu, i technofilmsklassikern Human Traffic, och jag är beredd att hålla med om att det är jävligt nära sanningen, men det finns några få exemplar kvar på klotet som de facto använder det huvud de har begåvats med. (Det här kommer jag få äta upp, det känner jag..)

Men grejen är den här; kvinnor har sina egna lömska sidor. Jag har aldrig kunnat identifiera mig med det så kallade "kvinnliga tänkandet" och har faktiskt lättare att förstå mig på det så kallat manliga. Till en viss gräns.
Vad gäller kvinnan i tunnelbanan..jag hoppas verkligen hon får lite mod i den där stackars värdiga kroppen och lämnar aset.

Ja just det; M2 ringde idag igen när jag sov. Jag undrar vad fan han vill. Han läser inte min blogg, (för han är inte smart nog..) men han vet mycket väl om att jag inte är "tillgänglig". Och vad är det där - så fort man börjar hänga med någon exclusively, så kommer alla gamla jävla ragg och flirter och allt vad det är, som hållt på och ignorerat en i flera veckor och månader, och flockas kring en? Då är jag så jävla doable, liksom! Är en mentalt upptagen kvinna ett bättre ligg? Gud, jag fattar inte.

Jag undrar vad fan det är jag ger mig in på gällande det här TV-programmet egentligen. Jag ska sitta där och vara expert på internetdating, men jag har ju bara skruvade historier att berätta. Jag är ju en magnet på vrickade män, de kan för fan ta varandras nummer, samlas i samma rum på premiärkvällen, dela chipsskålar och diskutera hur jag är i sängen. Då vore det åtminstone en mening med skiten.

Inga kommentarer: