måndag, januari 15

Konstant panik


Om jag skulle säga sanningen om allt, så skulle ingen tro mig. Det är jag övertygad om. Om jag skulle dra alla historier, om alla vägar som lett mig till den jag är idag, så skulle folk skaka på huvudet och kalla mig mytoman, lögnare, attention junkie. Så jag kommer med mitt förflutna i små doser, för jag vet ingen som skulle hantera sanningen serverad i en och samma leverans.
Och det är sanning att jag aldrig riktigt förstått vad som menas, när människor undrar var mitt hem ligger. För jag har liksom aldrig varit hemma, trygg, i min fristad. Jag antar att det är något som förunnas små barn, men jag minns bara min barndom som en enda lång, utdragen längtan bort. Jag ville ut ur den, för den passade mig inte.

"I deserve nothing more than i get cause nothing i have is truly mine.."


Och jag vet inte, ibland känner jag det som om jag hängde på en minimal tråd. Som om jag skulle ryckas bort någonstans när som helst. Och det är väl också därför jag skriver så jävla mycket hela tiden. Jag vill fånga den där känslan, det där ögonblicket, innan det tas ifrån mig.
Och jag tänker att jag har panik. Och det är väl det jag har också, litegrann. Konstant.

Jag har haft fotosession med V. Hon gör sig fantastic på bild. (se ovan)

Tillsvidare bjuder jag er en iakktagelse från förr:

Verkligheten på TV

Verkligheten porträtterad enligt TV och film:

1. Kvinnor talar alltid högt för sig själva om saker de absolut inte skall tala om, speciellt när det inte är någon i rummet men även när det står någon och lyssnar. Exempelvis "Vilken tur att jag lade den där nyckeln till det där bankfacket i översta strumplådan. Nu kommer den där Jessica aldrig att hitta den!" Mycket fiffigt. Klart att alla gör så här.

2. Bovar bär nästan alltid svart skinnjacka ackompanjerat med svarta handskar. Inte så sällan har bovar tysk dialekt och släpar runt på en asiatisk, arg brud iklädd något minimalt. Vad bruden har för position är oftast oklart, men det är inte sällan hon är rätt begåvad i något kampsportsaktigt. (självklart är hon det, hon är ju ASIAT. Alla vet att alla asiater kan Kung Fu, eller hur?) Viktigt är dock, att hon klär sig i minimala, avslöjande lackfodral. För att smälta in i massan.

3. Unga tonårsflickor är mycket försigkomna och lömska. De är inte sällan oerhört medvetna om sin prunkande kvinnlighet och ypperligt duktiga i att förföra män av alla sorter. Highschoolvarianten slänger dessutom ovanligt mycket med håret. Viktigast är dock att highschooltjejer aldrig hört talas om ordet p-piller.

4. Alla italienare har dominanta mammor. Dessutom är nästan alla italienare med i maffian. De som inte är med i maffian är uteslutande pizzabagare. Den kvinnliga gruppen italienare är alltid gifta med maffiakillar och har tacky kläder. Alltid. Italienska kvinnor har inte yrken. Det skulle vara mot deras religion. Istället spenderar de dagarna på skönhetssalonger med sina italienska väninnor, som också är gifta med maffiakillar. Italienska kvinnor tycker mycket om blå ögonskugga.

5. Alla hjältar är vita, småkaxiga män med trasig bakgrund.

6. När folk vaknar ur mardrömmar sätter de sig alltid omedelbart upp, klarvakna i sängen och flämtar.

7. Alla som knarkar dör alltid. Alla som knarkar är dessutom dåliga människor som stjäl allt de kommer över. Om det inte är en tonåring som "hamnat i fel gäng". Då är det således inte tonåringen som skall lastas för sitt knarkande, utan samhället.

8. Alla kriminallaboratorium/polisstationer är murriga, dunkelt belysta ställen med svaga blå toner här och där. Detta, naturligtvis, för att understryka hur mycket hemliga saker det är som försiggår. Speciellt "CSI"-labbet behöver utrustas med en eller tjugo extra glödlampor. Man kan ju fråga sig hur bra jobb man egentligen gör som krimtekniker om man tvingas sitta i ett dunkelt labb med en eller två svaga, blå myslampor som enda ljus över saken.

9. Alla människor bor i lägenheter utan hall. Nästan alla bor i kyffen där man kliver direkt in i vardagsrummet och man tar aldrig av sig skorna när man kommer hem till någon.

10. Det är ohövligt att säga "hejdå" när man lägger på luren. Därför görs detta aldrig på film. Helt onödigt. Man säger vad man vill säga och sedan lägger man bara på.

11. När kvinnor blir upphetsade putar de alltid överdrivet med läpparna. När kvinnor vill ha sex är de dessutom beredda att gå över lik för att få det, just där, just då. Få kvinnor tänker på bekvämlighet eller plats. Dessutom är de mycket vältaliga och berättar alltid för sitt sexobjekt att de är kåta, eller att de "vill ha" dem. Självklart. Han kunde säkert inte lista ut det själv.

12. När människor i dagsåpor hamnar i konflikter med varandra står de mycket länge och betraktar varandra utan att säga ett ord, gärna med öppen mun eller höjt ögonbryn. En eller tio minuter spelar ingen roll. Det viktiga är att man har en dramatisk min som triumferande bevisar att man just sagt en mycket fyndig sak.

13. Alla poliser säger "freeze" innan de skjuter någon. Ungefär en halv millisekund innan de skjuter, för att vara exakt.

14. Alla blondiner är elaka, lömska mansslukerskor som stjäl andras pojkvänner. De är inte sällan lömska väninnor till de helt oskyldiga brunetterna, som är mjuka och varma varelser som aldrig skulle göra något styggt. Dock vinner nästan alltid den hemmamysiga brunetten tack vare att hon är så söt och korkad.

15. När highschooltjejer får makeovers blir de alltid jättepopulära och skitsnygga. Vilken tur att någon observerat att säga åt dem att sluta ha så rufsigt hår och stora snickarbyxor.

16. Alla överviktiga kvinnor är mobbare och elaka, vidriga varelser. Feta, medelålders kvinnor som arbetar på lunchställen är extra hemska.

17. Alla farliga tonårskillar åker motorcykel och bär skinnjacka. Punkt. Ingen vet exakt varför de är så farliga, men det är ju uppenbart att han är farlig. Han har ju skinnjacka!




4 kommentarer:

Anonym sa...

"9. Alla människor bor i lägenheter utan hall. Nästan alla bor i kyffen där man kliver direkt in i vardagsrummet och man tar aldrig av sig skorna när man kommer hem till någon."

Så ÄR det ju i USA. De har inga hallar och tar inte av sig skorna.

Anonym sa...

HAHA! En mycket underhållande, sann lista må jag säga.

Anonym sa...

Jag har en till: i filmer är det inga problem att prata med folk på ett uteställe med öronbedövande volym. Alla hör alltid vad man säger, utan att man behöver skrika rakt in i den andra personens öra. Istället kan man stå på dansgolvet och prata lågt och sensuellt.

Loo sa...

anonym 1: helt sant, men jag hoppas verkligen att de har hyfs ändå.

mikaela: tack!

anonym 2: bra tillägg! speciellt slutklämmen som beskriver det hela väldigt väl; "lågt och sensuellt.." haha. den ska jag komma ihåg :)