tisdag, januari 2

På begäran

BLOGGVÄRLDSBLOGGENS BLOGGENKÄT, 2006

1. Hur länge har du bloggat?

-Jag har skrivit dagbok på nätet på olika communities sedan 1998, ungefär. Har flyttat runt mellan olika sajter. Den här bloggen har jag haft ett år.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?

-Jag skiter fullständigt i andra som skriver. Det finns några få jag diggar. Resten får göra precis som de vill. Men helt ärligt så har jag alltid kikat lite med skepticism på just brudar och deras bekräftelsegullegull. Nittio procent av alla jävla "singel" och "modebloggar" lämnar mig helt oberörd och de övriga tio procenten blir jag bara irriterad på. Jag tror inte jag är en typisk bloggare, men å andra sidan kan det ha med bristande självinsikt att göra.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

- Seriöst så har jag inte förälskat mig i någon blogg på det sättet. Det är svårt att hitta tjejer som skriver som inte skriver om mode eller singelliv och gör man det så skriver de om barn och förortslivet med maken. Inget av det är min pryl. Grabbar skriver mer rakt ut och behandlar mer intressanta detaljer. Jag letar fortfarande, så har ni tips, kom med dom.

Efteredit: Nu ljög jag. Jag är faktiskt lite kär i http://jagtyckerattvigerlyckanenchans.blogg.se/
för den tjejen skriver så jäkla skönt om saker. Och vi är verkligen helt olika, vilket jag gillar.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

Hehe..jag har samma panik över alla mina blogginlägg men det försöker jag att trycka bort. Jo, jag tycker ofta att jag är naiv och lite för impulsiv med att skriva saker, men det är väl också utveckling. Jag skäms när jag läser dagboksinlägg från 2000 - 2001 för då var jag riktigt naiv.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?

De som finns länkade här på sidan. Resten slösurfar jag runt.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?

Jag läser två fotbollsbloggar. Grönvitasidanupp och gsbloggen. Resten är "privata".

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.

Det där kan jag inte svara på. Lik och olik..nä, jag funkar inte så. Titta i min länksamling.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.

Jag gillar "snygg, sexig och singel" som finns länkad här bredvid. Nöjd? Alla mina länkar är värda ett besök. Punkt.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

Ojoj. Det där är så varierande. Jag har stött på några blogghoror och några av mina bekanta är hypernervösa över om de skulle dyka upp eller ej. Men de flesta av mina vänner läser mig regelbundet, enligt dom själva iallafall, och uppskattar att jag skriver. Precis som Pash
säger, så tycker jag att folk ofta inte låtsas om att de läser, fast de gör det. Det är lite märkligt.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Ja. Men jag är snällare i verkligheten och inte lika dramatisk, kanske.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?

Haha! jag säger alltid till mig själv "Loo, nu håller du tyst om det här.." sen kommer det upp i bloggfanskapet förr eller senare ändå. Jag kan inte låta bli. Däremot hänger jag inte ut folk. Mig själv kan jag hänga ut, men inte andra. Där går gränsen.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.

Riktiga namn. Sex. Detaljer om exakt hur dum jag varit i helgen med vissa saker. Av naturliga orsaker.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?

100%. Den som säger något annat ljuger. Klart som fan man bloggar för att man vill att folk ska läsa och tycka om det.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Absolut. Fråga bara de som lärt känna mig via min. Samtidigt kan du aldrig se hela personen och om det här vore "allt", så vore det förbaskat tråkigt.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?

Japp. Jag träffar folk från nätet ganska ofta. Hur de har varit i förhållande till vad jag trott är så varierande. De brukar vara snyggare i verkligheten. Haha.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Om de ljuger och är för intima med platser, namn och olagliga detaljer kanske.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?

Folk skriver i allmänhet inte om mig. Jag blir citerad titt som tätt men det är ju smickrande.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Oh ja! Många gånger. Jag raderar saker ibland som jag tänker att "nä, det där blev för mycket."

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

Jag har inget att prata om när jag träffar mina vänner. Jag ska berätta ditten och datten och de säger "jo men det läste ju jag.." jag håller inte koll på vad jag skriver och vad jag säger.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?

Jag hoppas verkligen att jag har utvecklats som skribent på något sätt annars vore det ju meningslöst. Och ja, jag tror att jag kommer fortsätta med det här. det har jag gjort så jävla länge nu.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?

"bloggande" som sådant är ju ett hypat kulturellt fenomen i sig. Vad tror du?

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?

Jag får chansen att skriva om en verklighet som så många inte känner till. Och får respons på den, dessutom. Och jag får marknadsföra den mörka sidan av mig..hehe. Feel the force, liksom.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

Jag älskar detaljer ur främmande människors privatliv!

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten


Men stackare..jag ska inte pracka på er nånting. Välj själva.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack så mycket för ditt fina omdöme om mitt skrivande, det gjorde min dag! Din blogg verkar väldigt intressant - inlägget om polska fruar var jättehemskt - jag ska fortsätta läsa minsann! =)