torsdag, december 22

May i..


Får jag lov att rekommendera: Planet Funk - The switch (king unique pushin' vocal mix)

Om bara en liten stund är det julafton. På julafton brukade jag och Richey gå ut, vi brukade mötas och gå ut på stan efter att vi avverkat släkten. Sist minns jag att vi stod och skrek i min karaokemaskin klockan fem på morgonen efter en rejäl bläcka på Bäckahästens. Vi skrek och vessla raggade greker. Nånstans mitt i alltihopa stod vi och gjorde dagobertsmörgåsar med de mest vrickade kombinationerna på, vi stod i mitt kylskåp och lassade upp hög efter hög av smörgåslager på våra fat. Vi stod och skrek att det inte var långt kvar nu, snart skulle våra planer vara hemrodda i hamn och vi skulle vara lyckliga vid den här tiden nästa år. På riktigt.
Men Richard är död och han kommer inte att fira med mig på Lördag natt. Han är död och kommer så förbli.Du finns hos mig, Richard. Ändå.På Lördag natt smäller det. Du och jag. Mot världen.


Och jag minns hur vi stod, jag och vessla, och sjöng Britney spears den där julaftonen för ett år sen, och richey var vårt största fan, vi körde sista låten; något så larvigt som "Baby one more time" med britney, där på Bäckahästen, och vi lät ju för jävligt men det spelade ingen roll. Vi skrålade och skrek och ylade och richey var vår hejaklack. Sedan försvann Vessla med grekerna och jag och Richey stack hem till hallonbergen där vi åt våra mackor och garvade i kylskåpet. Det var ju vi mot världen, R! Men du är inte här längre och det måste man kanske försöka leva med.


Glöm inte att kika ner på mig från ett moln på Lördag och skratta.

Jag vaknade efter att ha sovit i ett halvt dygn eller så. Det blir alltid så här när lott sticker, jag trycker på pausknappen och totaldäckar. Vaknade sent och gick upp till mitt tomma kylskåp, satte på mig hörlurarna och började jobba. Jag bränner skivor till min mor, jag slår in en massa paket utan värde. Tom blick kikar ut igenom vädringsfönstret och lika tom blick spejar gården när jag röker.
Jag kom fram till en massa bra saker i sömnen, men det är ingenting ni behöver bekymra er om.

Bild: Richey. R. I P.

Inga kommentarer: